L’Ajuntament destinarà mig milió d’euros a la transformació del nucli comercial del municipi
El Pla de dinamització comercial i impuls del comerç Km0 elaborat pel consistori ha obtingut la segona millor puntuació de Catalunya, després de la Diputació de Barcelona, en la classificació de les subvencions que concedeix el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme per al foment de l’activitat comercial en zones rurals. Aquestes ajudes procedeixen dels fons europeus Next Generation EU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència estatal.
El Pla contempla 14 actuacions en matèria de sostenibilitat, urbanisme, transformació digital i del punt de venda que busquen impulsar i modernitzar el teixit comercial de Sant Quintí amb un cost total de 534.572,08 €, dels quals un 80% (427.657,67 €) estarà subvencionat pels fons Next Generation i un 20% (106.914,42 €) amb fons propis de l’Ajuntament de Sant Quintí de Mediona. El Pla preveu que el 100% dels comerços que hi ha actualment a la vila (29 establiments) en surtin beneficiats i s’afavoreixi la generació de nous llocs de treball a través de l’obertura de nous establiments.
Millorar l’accessibilitat a la zona comercial
Entre les principals actuacions, el Pla de dinamització comercial preveu la reurbanització del carrer Joan Sardà, una de les principals entrades a l’eix comercial de Sant Quintí. L’actuació ha de permetre millorar l’accessibilitat al nucli comercial amb una remodelació completa que contempla la renovació de la xarxa d’aigua, el soterrament de la xarxa de telecomunicacions i la pavimentació de tot el carrer en una plataforma única que permeti millorar la mobilitat.
“La remodelació del carrer Joan Sardà ha de ser el punt de partida per impulsar el teixit comercial de Sant Quintí. La millora de l’accessibilitat i de la xarxa de serveis oferirà un benefici directe als comerciants i als ciutadans, al comptar amb un carrer més amable i segur, però també ha d’afavorir l’establiment de nous comerços en un carrer que actualment compta amb molts locals comercials buits”, explica Pol Pagès, alcalde de Sant Quintí de Mediona.
En aquesta línia, també es preveu una millora en les comunicacions amb la instal·lació d’una zona de wifi gratuïta a tot el nucli comercial i la ubicació de senyalització específica des dels principals punts d’interès cultural del municipi. La reurbanització del carrer Joan Sardà tindrà un cost de 439.100,38 € i constitueix el 82% de l’import total del projecte.
D’aquesta manera, Sant Quintí continua les reurbanitzacions previstes en el marc de la política de modernització i millora de l’espai urbà, enfocada a millorar les connexions entre les principals artèries viàries de la vila; anteriorment també s’ha remodelat l’eix Vilet-Roques Altes, els carrers de Baix, Ramón y Cajal, Weyler, Pi i Margall i l’avinguda Catalunya.
Transformació digital dels punts de venda
El Pla també preveu la digitalització dels comerços de la vila per oferir una millor experiència de compra als consumidors i apropar el comerç Km0 a totes les generacions. Es crearà una pàgina web i una APP comercial de Sant Quintí de Mediona que permeti donar visibilitat i dinamitzar l’oferta comercial de la vila a través de promocions i ofertes i un pla de màrqueting específic que englobi tots els comerços de Sant Quintí.
La informació comercial es donarà a conèixer tant a través dels canals de físics, amb la ubicació d’un tòtem digital a peu de carrer, com a través dels canals digitals, mitjançant les xarxes socials i accions de publicitat. A més, també s’oferirà formació en matèria de digitalització, sostenibilitat i màrqueting perquè els comerciants puguin millorar el posicionament dels seus negocis.
“Volem potenciar el comerç de Sant Quintí a través de la creació d’una marca pròpia que permeti donar visibilitat a la xarxa de comerços del municipi, però també dotar els nostres comerciants del suport i els recursos necessaris per impulsar els seus negocis i millorar la relació amb els consumidors, apostant per la digitalització, la promoció i el foment de la sostenibilitat”, afegeix Toni Almirall, regidor d’Urbanisme i Comerç de Sant Quintí de Mediona.
La sostenibilitat com a pilar del model comercial
La modernització del teixit comercial de Sant Quintí es concep en línia amb el compromís amb la sostenibilitat a la vila. En aquest sentit, el Pla també preveu la instal·lació de quatre punts de recàrrega de bicicletes i patinets elèctrics, la instal·lació de papereres que permetin fomentar el reciclatge selectiu de residus a l’eix comercial i l’adquisició d’un pack ecològic dirigit als consumidors que permeti reduir el consum dels productes d’un sol ús, com les bosses de plàstic.
Compromís social entre comerços i compradors
Finalment, i pel que fa al compromís social del comerç de proximitat de Sant Quintí, també es preveu la implantació de l’APP Wikibank.eu, una moneda social amb ‘blockchain’ que facilita la donació d’aliments a les famílies més vulnerables. Les donacions que es facin a través d’aquesta aplicació es transformaran en pre-compres que es podran fer als comerços de la vila a través d’una moneda digital i es distribuiran entre les famílies amb menys recursos.
Les actuacions del Pla de dinamització comercial i impuls del comerç Km0 es començaran a implantar el 2023. “Aquest full de ruta ha de constituir una oportunitat per als comerciants i els ciutadans de Sant Quintí, però també esperem que permeti posicionar la vila com a pol d’atracció comercial per als municipis veïns de l’Alt Penedès. El Pla de dinamització comercial ha de ser una eina per a la dinamització global del municipi, tant pel que fa al comerç com a la restauració, el turisme i l’oci a la vila, el resultat esperat és un impacte molt positiu en l’economia del nostre municipi”, conclou Pagès.